Aaah! I takt med att höstlöven faller ökar temperaturen i både de stundande juridiska prövningarna och i debatten. Och Västlänken har det hett om öronen.
Jag vill börja med att återigen rekommendera läsning av Föreningen Nej till Västlänkens yttrande på järnvägsplanen/granskningsutlåtande ifall någon hade otur och missade denna västlänksslakt av episka mått.
På 21 punkter fullständigt pulvriseras de officiellt framhålla antagandena om Västlänken. Det fina är att Trafikverkets bemötande av varje punkt finns med och motbevisas med ännu fler väl underbyggda argument. Detta är en bibel med faktaunderlag för västlänksagnostiker. En bokmärkning av denna sida rekommenderas!
http://stoppavastlanken.nu/2015/10/17/foreningen-nej-till-vastlankens-yttrande-2015-10-14/
Vi i Stoppa Västlänken var inte riktigt lika omfångsrika i vårt yttrande, men har delvis andra angreppspunkter. Här är vårt yttrande, med källhänvisningar.
http://stoppavastlanken.nu/2015/10/19/yttrandet-fran-natverket-stoppa-vastlanken-nu-2015-10-15/
Nytt från propagandaministeriet
I Vårt Göteborgs pumpas nya osanningar och skönmålningar ut. ”Centralstationen är full, Haga är en stor knutpunkt, Västlänken knyter ihop staden över älven, stora ytor frigörs ovan jord”… Ännu en tirad av felaktigheter som skattefinansierade kommuntjänstemän sprider över staden.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/trafik,vastlanken_ska_krympa_avstanden_i_hela_goteborgsregionen
Det tog inte många minuter innan Mats Lövgren fick igång motorsågen och slog hål på flosklerna med vårt främsta vapen; fakta. Enkla fakta som alla borde känna till vid det här laget, allra helst kommunens informatörer:
http://stoppavastlanken.nu/2015/10/22/det-ar-faktiskt-inte-okej-med-logner-fran-kommunen/
Att Västlänken håller budget är ju något vi matats med till leda. Det gör den till exempel genom att plocka ur budgeterade kostnader och vältra över dem på Göteborgs Stad. Då har vi hållit ”pengabudgeten” för Västlänken medan kommunens invånare står med notan för felkalkyleringar och fördyringar.
http://stoppavastlanken.nu/2015/10/22/stationshus-eller-vindskydd-det-ar-fragan/
Handelshögskolan har ju ansetts vara en enormt viktig målpunkt, så viktig att man lägger en stationsuppgång där. Men hur många är det som egentligen ska dit?
http://stoppavastlanken.nu/2015/10/23/hur-manga-studenter-gar-det-pa-en-tagstation/
Och så ett par debattartiklar som avslutning
Mats Lövgren uppskattade inte Johan Trouvés lovsång över Västlänken i Fastighetsnytt häromveckan utan skrev sitt förmodligen bästa debattinlägg hittills. Här exerceras kapacitet, tillväxtprognoser och restider så skjortan fladdrar. Läs, njut – och notera att det finns ett öppet kommentarsfält längst ner!
http://fastighetsnytt.se/2015/10/opinion-manga-tror-att-det-ar-nagot-skumt-pa-gang/
Häromdagen propagerade infrastrukturministern för ”ny och smart” kollektivtrafik i GP och lovade stolt skjuta till två miljarder för bland annat detta ändamål. Vår Jan Sylvan förklarar idag tillsammans med våra kollegor i Trädplan och Västsvenska Folkinitiativet vår tolkning av ”ny och smart” samt visar hur man enkelt kan spara 20 miljarder på att inte bygga gammal och korkad infrastruktur.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2873799–ny-och-smart-kollektivtrafik-ar-precis-det-vi-vill-ha-
Jag vågar redan nu lova att kommande vecka blir händelserik, så stanna online! Eller gå ut och titta på provlyftandet av träd i Allén.
/Carina