arbetstillfällen”3500-4000 arbetare”, säger LO:s representanter kommer att sysselsättas genom att bygga Västlänken (GP Debatt, 4 mars, 2015). Därför säger de Ja till Västlänken.

De glömde en sak.

Det är inte svenska arbetstillfällen som skapas. Det visar nämligen dokumentation från Trafikverket.

I sitt material riktat till byggentreprenader berättar Trafikverket hur de har tänkt sig.

Under 2013 bjöd Trafikverket in 23 byggföretag från 11 länder och diskuterade med dem vad som är viktigt när det gäller kommande kontrakt för byggandet. Fem av byggföretagen kom från Sverige och resterande 18 från övriga Europa. Då endast två byggföretag var inbjudna från Frankrike valde man att göra en extra träff med fler franska representanter tillsammans med projekt Förbifart Stockholm. Hur många dessa franska entreprenader är oklart utan uttrycks i texten som ”ett flertal”.

I dessa samtal framkom att svenska bolag klarar byggprojekt i storleksordningen upp till 1,5 miljarder kronor.

För att attrahera internationella bolag krävs större kontrakt på mellan 3-4 miljarder kronor för att det ska vara intressant att delta. Detta då det annars inte bli lönsamt att frakta över sin lastbilsflotta, sina underleverantörer och förmå personal under byggperioden flytta till Sverige och här lära sig svenska.

Med en sådan spelplan har därefter Trafikverket delat upp Västlänken i fem kontrakt (egentligen sex, även Olskrokenprojektet har inkluderats i diskussionerna, men då det är ett fristående projekt kan det i detta fall bortses). De här kontrakten har även fått var sin prislapp i 2009-års penningvärde:

Central Station Contract: bygga Västlänkens del från Skansen Lejonets östra sida till Operahuset vid Lilla Bommen. Kontraktsstorlek: 3 miljarder kronor.

Kvarnberget Contract: bygga delen från Operahuset till Residentet vi Stora Hamnkanalens södra sida. Kontraktsstorlek: 0,5 miljarder kronor.

Haga Contract: anlägga Hagastationen samt bygga tunneln från Residentet till Fjäderborgen. Kontraktsstorlek: 3,5 miljarder kronor.

Korsväg Contract: bygga sträckan Fjärderborgen till Västkustbanan inklusive anlägga Korsvägenstationen. Kontraktsstorlek: 3,5 miljarder kronor.

BEST Work Contract: spårarbete samt signalsystem för hela tunneln. Kontraktsstorlek: 1 miljard kronor.

Så ser det ut. Utav fem kontraktsmöjligheter kan svenska bolag med svenska anställda vara med och konkurrera i de två mindre, Kvarnberget och BEST. De större delarna kommer att hamna hos utländska entreprenadfirmor med deras anställda och deras underleverantörer.

LO påstår att 3500-4000 arbetstillfällen skapas när Västlänken byggs. Ja, det stämmer. För utländsk arbetskraft. Ser inte att denna organisation har som roll att förespråka att internationella företag konkurrerar ut svenska möjliga arbetstillfällen.

Källa: Trafikverket, ”The West Link Project: Procurement Strategy”, 2014 – Dokumentet finns här