Ibland överträffar verkligheten dikten - Eller Västlänken och tvätthallenIbland överträffar verkligheten dikten. Så är det många gånger med Västlänken. Även den här gången.

Den som följer det som skrivs här på forumet minns säkert att vi har berättat om den tvätthall för tåg som ligger och tar upp plats vid ”midjan” mellan Stampen och Skansen Lejonet. Det finns säkert de som även minns att trots pendeltågen skulle gå genom Västlänken minskar inte antalet spår vid Centralens säckstation utan att de ska hållas i ”reserv”, som det framkommer ur dokumentationen.

Nu visar sanningen om dessa ”reservspår” vara något helt annat. Tyvärr finns det inte dokumenterat utan jag har fått saken berättat för mig av personer insatta i tågtrafikering. Ni som därmed vill påstå att resten av texten därmed faller under begreppet ”konspiratorisk” kan därför sluta läsa nu. Ni andra, ni ska få följa med på en resa som är så förvånande att även jag nästan skulle kunna kalla det för ”konspiration” ifall det nu inte vore så att det faktiskt är sant, bekräftat av högste chefen för Västlänksprojektet. Då måste det ju stämma. Eller hur?

Låt oss än en gång titta på den där tvätthallen vid Stampen. Egentligen ligger den faktiskt perfekt till. Åtminstone utifrån det perspektivet hur den används idag. Under morgontimmarna är det högtrafik för pendeltågen. Då avgår för Alependeln, Alingsåspendeln och Kungsbackapendeln fyra tåg per timma och riktning. Sedan när folket har kommit till sina jobb och skolor går man ner från ett tåg varje kvart till ett varje halvtimma. Alltså måste ungefär hälften av alla tåg rangeras ut. Det är nu tvätten blir så käck. För på sin väg ut från säckstationen till vagnhallarna och uppställningsspåren i Sävenäs passar man på och tvättar av tågen och tömmer latrinerna.

Även med en Västlänk måste pendeltågen över dygnet minska i sitt antal och rangeras ut. De behöver också såklart tvättas och få latrinerna tomma. Då blir både spår och tunnlar en svårighet att få ihop det.

Med en Västlänk har pendeltåget två vägar att ta sig till tvätthallen. Det kan antingen passera tunneln i norr och någonstans vid Sävenäs där stanna till. Sedan ska föraren först stänga av tåget och därefter gå från ena förarsidan till den andra och där starta upp sina datorer igen för att kunna köra söderut mot bangården och tvätthallen. Det andra alternativet är att göra samma grej söder om staden, antingen vid Almedalsstickspåret eller kanske i Mölndal och sedan åka via Gårdatunneln och Olskroken in mot bangården. Det är de två vägar in till bangården som detta utrangerade tåg har för att komma till tvätthallen.

Det är nu det börjar.

Vi har alltså två olika pendeltåg på väg mot tvätthallen, ett kommer från Sävenäs och ett via Gårdatunneln. Inget av dem kan ankomma från öster in till tvätthallen. De måste ankomma från väster. Alltså med riktning från Centralens säckstation. Med andra ord behöver – oavsett varifrån det här bortrangerade tåget ankommer– återigen vändas. För så är det med tåg, man vänder ett tåg genom att köra det till en plats där man kan stänga av det, låta föraren gå från ena förarsidan till det andra, starta upp tåget med dess datorer igen och sedan köra åt andra hållet. En process som tar sisådär 7 minuter. Gissa var denna manöver är mest lämpad att göra på i stadens bangård?

Japp, du tänkte rätt: på Centralens säckstation.

Så det tomma tåget som ska tvättas har alltså åkt ut ur Västlänken, vänt någonstans, åkt in till bangården hela vägen ner till Centralen, vänder där igen för att åka upp in till tvätthallen. För att där tvättas och tömma sin latriner. Och därmed kan de där tre spåren vid Centralens säckstation som sägs vara reserver för pendeltågen förklaras varför de inte används för annan trafikering och på så vis bidra till ökad kapacitet för tågen.

Vän av ordning frågar nu säkert: ”men då får man väl flytta på tvätthallen så det blir smidigare för Västlänkstågen att tvättas?”. Jo, är ju svaret på det. Fast skulle man göra det före att Västlänken byggs så kommer man att märka att den där ”midjan”, som anses vara ett argument för kapacitetsbristen och därmed en anledning för att bygga Västlänken, skulle i så fall bli 50 procent bredare och med det faktiskt inte alls vara en kapacitetshämmande faktor. Och då skulle ju ett ytterligare argument för Västlänken falla. Nota bene för sådana förslag.

Så istället för att fylla Centralen av pendeltåg där resenärerna ska gå av vill man fylla Centralen av tomma pendeltåg som ska åka och tvättas. Till en kostnad för sisådär 30 miljarder kronor. Minst.

/Mats

 

Print Friendly, PDF & Email