fiasko

Västlänken är ett enda stort fiasko. Bristerna är så många att skulle de listas räcker utrymmet här inte till. Här har jag sammanställt de fem jag anser är de mest skogstokiga. Dock gör jag inte anspråk på att listan skulle vara korrekt utan kan säkert ha missat något som ska kvala in. Kommentera gärna i våra sociala medier.

Plats 5: Haga-debaclet

De har ganska smarta kostnadseffektiva lösningar”. Så motiverade Trafikverket till GP valet av konsortiet AGN trots att de i utvärderingen fick lägst betyg. Med facit i hand kan vi konstatera att det inte fanns några smarta kostnadseffektiva lösningar utan det blev tvärtom – fördyringar och ofullständigt utfört arbete. Trafikverket valde att upphäva avtalet. De nya avtal som Trafikverket därefter har skrivit på går emot all avtalspraxis – de saknar kontraktsbelopp, tidplaner och viten.
Det är svårt att toppa ett sådant fiasko, men hamnar ändå endast på plats fem.

Plats 4: Boråsbanan

Ett av huvudargumenten för Västlänken var att koppla samman banor i norr med de i söder och då framför allt en till Borås via Landvetter flygplats. En våt dröm för alla visionärer. Tyvärr visade sig verkligheten var mer komplicerad än visionerna – det går inte att ansluta befintliga Kust-till-kustbana med Västlänken. Resultatet blir att bygga helt nytt, från Almedal via Mölndal, flygplatsen till Borås. Och efter politiska förhandlingar även ett stickspår via Mölnlycke. Prislappen är höftad till 45 miljarder (i 2021-års prisvärde), men då ska vi minnas att endast den 4 km korta sträckan Almedal-Mölndal är beräknad att gå på minst 10 miljarder, dvs en fjärdedel av hela budgeten. Räck upp handen den som tror att de pengarna räcker? Nä, tänkte väl det. Inte nog med det, som grädde på moset blir restiden betydligt längre via Mölndal än en utbyggd Kust-till-kustbana. Därför blir flygbussen även i framtiden snabbare än visionärernas efterlängtade tåg.
Vi ser redan på ritbordet en blivande praktskandal.

Plats 3: Ökad restid

Poängen med en tunnel är att minska avstånden mellan punkt A och B för att det finns ett fysiskt hinder emellan. Så var det exempelvis med tunneln i Hallandsåsen och det är så de bygger tunnlar i resten av världen, som i Norge och Schweiz med sina berg. Men inte i Göteborg, här byggs det en tunnel som ger pendlarna längre restid mot vad de har idag. På grund av omvägen via Haga. För de som bor söder om Göteborg, som i Kungsbacka, innebär det mellan 3 – 5 minuter längre restid mot nu. Enligt forskningen är just restiden avgörande faktorn i frågan om att välja kollektivtrafik eller annan transport. Så hur fler ska motiveras att välja tåget när det tar längre tid är en gåta ingen ännu har klurat ut svaret på.
Var det någon som ropade ”Fiasko!”?

Plats 2: Fler störningar

Det är fullt på Centralen”. Påståendet har mantrats sedan Västlänkens dag 1 och då landar vi på 1990-talet. Medan talkören fortfarande gapar samma sak har dock förbättringar genomförts så nu klarar Centralen fler tåg än vad som är möjligt att köra ute på banorna. Det finns alltså ingen flaskhals i Göteborg. Men en sådan bestämde man för att bygga i och med Västlänken. Den första tunnelversionen var kapaciteten så låg att inte ens dagens pendeltåg skulle klara av att trafikera utan delar av de hade varit tvungna att fortsätta till säckstationen. Nu klarar visserligen tunneln som byggs alla planerade tåg, men då uppstår ett annat problem – de är länkade med varandra. Det vill säga att ifall det blir problem på en bana – säg signalfel i Floda – påverkar det trafikeringen på andra banor – som tågen till Kungsbacka – alltså byggs det in störningar som inte finns idag. Med Västlänken bibehålls alla gamla störningar och så bygger vi in nya som pendlarna med all sannolikhet inte kommer att uppskatta.
Om man inte vill ha fiasko ska man inte heller ”laga det som inte är sönder”.

Plats 1. Budget och tidplan

Ja, som ohotad etta är det svårt att inte ha med den spräckta budgeten och tidplanen. Den där ”pengabudgeten” som absolut skulle hålla och det fanns inte en minsta risk att den skulle kollapsa. Med pompa och ståt skulle första tåget passera genom Västlänken 2026. Den som sade annat var bara en grinig bakåtsträvare som inte förstod sig på varken det ena eller det andra. Fast nu visar verkligheten vara något helt annan. Och när vi tittar på siffrorna kan vi se att redan under 2019 hade budgeten spruckit och det rejält. Men inte drog Trafikverket i nödbromsen, tvärtom öppnade de spjällen och ångade på med ett alltmer galopperande underskott. Alla varningsklockor ringde och stadens alla pojkar pekade på kejsaren utan kläder, men Trafikverket med sina bundsförvanter slog ifrån sig. Till den 31 augusti 2023 då sagan var all och de tvingades till presskonferensbordet och erkänna att pengarna var slut med en tidplan som var kraftigt försenad. Fast inte var det Trafikverkets fel att de hade slösat upp varenda peng utan att få utdelning för det. Nej, det var precis alla andra som var orsaken. Västlänken har blottat en allvarlig sak och det är Trafikverkets infantila inkompetens i att förvalta samt förädla våra gemensamma samhällsresurser. Ett större slöseri av pengar har aldrig skett i Sverige.
Att budgeten och tidplanen är spräckt är inte bara ett fiasko av rang, det borde även ses som en kriminell handling. För mer trolöshet mot huvudman i kombination med tjänstefel har jag aldrig sett och upplevt!

/Mats

Västlänken på Trafikverkets hemsida