En halv miljard i månaden. En. Halv. Miljard. Per månad!
Så mycket kostar Västlänken just nu. En halv miljard. I månaden. Och så finns det de som undrar ifall det är dags att lägga ner vårt engagemang mot tunneln. Hur tänker de? Antagligen inte alls.
Nätverket har haft rätt på alla punkter sedan begynnelsens tider. Oavsett det handlat om teknisk prestanda, budget eller något annat är det de uppgifter som vi i nätverket grävt fram som har varit de mest korrekta. Den statliga myndigheten Trafikverket har sagt en sak, men när vi granskat vad de säger har sanningen visat sig vara en annan.
Många gånger har vi i vår kamp mött på motstånd, men över tiden har vi allt mer möts med respekt och få är de idag som stödjer Västlänksprojektet, även då vi emellanåt hör ett ”det blir nog bra när det blir färdigt”. Nej, det blir det inte eftersom tunneln innebär försämringar mot hur tågtrafikeringen är idag; med ökade restider, inte fler tågavgångar samt fler störningar eftersom banorna påverkar varandra vilket de inte gör idag.
En stor skillnad är att vi har fått det politiska etablissemanget på vår sida – de är inte beredda att slösa bort en enda skattekrona till på projektet. Och det är här vi kommer in, vi måste fortsätta stå eniga och kämpa för att Trafikverket avslutar det projekt som för dem mer handlar om prestige än något annat.
Etapp Haga har stått still ett år, men Trafikverket hotar med att dra igång det igen. Trots att de saknar pengar. Om de lyckas starta upp etappen igen kommer ännu fler gamla träd att huggas ner, men risken är även överhängande att Paddanbåtarna tvingas efter 80 år utan avbrott att sluta gå eftersom Trafikverket har en önskan om att gräva upp Rosenlundskanalen så den inte bli farbar ett antal år. Och skriver de på avtal med entreprenörer om att bygga vidare på etapp Haga kan Trafikverket vifta med pappret och kräva mer skattepengar eftersom de annars inte kan betala för utfört arbete och hotas av kontraktsbrott. Trafikverket driver ett cyniskt spel!
Därför är ditt engagemang just nu otroligt viktigt. Nätverket kämpar med näbbar och klor för att Trafikverket inte ska kunna skriva avtal om etapp Haga. Eftersom det saknas budget kommer nätverket att anmäla avtalen till förvaltningsrätten, Trafikverket till Justitieombudsmannen samt polisanmäla den/de som från Trafikverket undertecknar avtalen för egenmäktigt förfarande. För en gångs skull måste Trafikverket förstå att Sveriges lagar och regler även gäller dem.
Din roll är viktig i sammanhanget. För det är ditt engagemang och drivkraft som är grunden till att kampen finns här. Utan just ditt engagemang och drivkraft tappar kampen fart och energi.
Trafikverket lovar att Station Centralen ska stå färdig för drift under 2026. Okej, vi ger dem den möjligheten. Men därefter är det slut. De ska inte få en enda krona för att bygga klart hela tunneln. Och det är den kamp vi tillsammans tar fajten om. Med ditt engagemang och drivkraft.
Stoppa Västlänken Nu!