Som bekant granskar nätverket inkomna fakturor för projekt Västlänken och kan idag avslöja att fram till årsskiftet 2023/2024 har deletapp Korsvägen kostat skattebetalarna dubbelt så mycket mot vad som var budgeterat. Och då återstår det flera år av arbeten innan etappen anses vara färdigställd. Naturligtvis måste den statliga myndigheten Trafikverket vidta drastiska åtgärder och helt enkelt avsluta arbetet på etappen.
Konsortiet bestående av svenska NCC och tyska Wayss Freytag tilldelades under år 2017 deletapp Korsvägen för ordervärdet 3,8 miljarder kronor. Deras första faktura till Trafikverket inkom 19 januari 2018 och motsvarade 5 procent av ordervärdet, 191 miljoner kronor, vilket var sanktionerat enligt avtalet. Sammanlagt det året fakturerades Trafikverket på 321 miljoner kronor.
Därefter har pengarna sprungit i väg och redan i årsskiftet 2021/2022 var de budgeterade pengarna slut. Då hade sammanlagt 3,8 miljarder kronor fakturerats upp. Det vill säga hela etappens budget. Det visar med all tydlighet på Trafikverkets totala inkompetens av kostnadskontroll och jag skulle vilja hävda att Trafikverkets agerande med att ett projekt, som då planerades skulle hålla på till och med år 2025, redan fyra år tidigare hade förbrukat sitt kapital är rent ut sagt kriminellt. Grov trolöshet mot huvudman.
I stället för att strama åt pengakranen har den statliga myndigheten öppnat den på fullt sprut. På bara två år, 2022 och 2023, har Trafikverket tillåtit sig faktureras på lika mycket pengar som under åren 2018 till 2021. Det är inte en smärre skandal, det är en skandal av astronomiska mått!
Fram till årsskiftet 2023/2024 kostade etapp Korsvägen 7,6 miljarder kronor, det vill säga dubbelt så mycket mot vad som var budgeterat. Därtill kom kvartal fyra att bli etappens hittills dyraste med en kostnad på nästan 600 miljoner inklusive den hittills dyraste månaden, december, då det förbrukades mer än 215 miljoner kronor. Kassaflödet enligt ett glidande 6 månaders genomsnitt är 175 miljoner kronor i månaden.
Trafikverket säger att etappen ska vara färdig 2030 inklusive installation av räls och annat för att köra tågen. Konsortiet som bygger på etappen hävdar tidigast 2032 och att det därefter kan installeras för att kunna köra tåg. Alltså vet ingen varken tidplan eller totalkostnad.
Det finns enbart en aktör i detta som är ansvarig för de ökade kostnaderna och det är Trafikverket. Absolut ingen annan är skyldig till att ”Sveriges mest utredda infrastrukturprojekt” är ett totalt fiasko!
/Mats